Bas Kwakman, de nieuwe directeur van Poetry, 
              is tevreden. Poetry International (PI) heeft een goed festival gedraaid, 
              met 500 bezoekers meer dan vorig jaar, een wereldkampioenschap slammen, 
              een internationale dichtersbezetting met als hoogtepunt een optreden 
              van de Zuid-Afrikaanse dichteres Antjie Krog en met meer contact 
              tussen publiek en dichters dan ooit tevoren. Bovendien kon het publiek 
              kennismaken met ‘Poetry International Web’, de dichterssite 
              die door de redacteuren uit diverse landen wordt beheerd. Zij waren 
              aanwezig om persoonlijk toelichting te geven. Een gevarieerd en 
              levendig festival.
            Blijft er nog iets te wensen over?
            ‘Nou, van alles. Bijvoorbeeld zou ik de website 
              van Poetry International op de schop willen nemen. Een goed voorbeeld 
              is de site http://www.poetryinternational.org van de stichting ‘Poetry 
              International Web’ die door de diverse landen wordt gevuld 
              en beheerd. Een prachtige en informatieve site, waar wij veel van 
              kunnen leren.’ 
            Ik dacht dat het Web en PI bij elkaar hoorden. 
              Hoe zit dat?
            ‘Nee, dat is niet het geval. ‘Poetry 
              International web’ is een zelfstandig project, waarvan de 
              centrale redactie bij ons op kantoor zetelt. De site wordt gevuld 
              door zo’n zeventien landen. In Nederland doet het Literair 
              Productiefonds dat. Thomas Möhlmann is daarin de belangrijkste 
              man. Het zou ook niet goed zijn als wij zelf de poëzie uitzochten 
              die op het Web kwam; de webredacteuren doen dat zelf en geven ons 
              suggesties. Ook De Poëzieclub, die onder andere Awater uitgeeft, 
              is voortgekomen uit Poetry International, maar is nu een onafhankelijke 
              stichting. Gelukkig is er tussen die verschillende groepen een goede 
              samenwerking.’ 
            Oké, dat begrijp ik. Heb je nog verdere 
              aandachtspunten?
            'Daarnaast heb ik wensen over een nog directere 
              band tussen dichters en publiek. Maar het allerbelangrijkste is: 
              naamsbekendheid. Dus meer en opvallender in de stad en het land 
              aanwezig zijn. We gaan daar een goed concept voor uitwerken voor 
              het komend jaar. We willen de mensen bereiken die wel aangeven geïnteresseerd 
              te zijn, maar toch de drempel dit jaar niet overgestapt zijn. Uit 
              de enquête die we dit jaar hielden, als een nulmeting voor 
              de belangstelling en de kwaliteitsbeleving, blijkt dat dit een grote 
              groep is.’
              ‘Er waren al activiteiten op dit gebied op verschillende locaties 
              in Rotterdam dit jaar. In musea, de bibliotheek en de boekhandel 
              stonden boxen waarin de museumgasten op videoscherm konden zien 
              wie er op het festival kwamen en hoe het er aan toe ging. Dit om 
              duidelijk te maken dat het voor publiek niet moeilijk is zich tussen 
              de dichters thuis te voelen. Natuurlijk is er een internationale 
              sfeer en zijn er dichters uit diverse landen, maar al het werk dat 
              ten gehore wordt gebracht is ook in het Nederlands vertaald en op 
              videoschermen mee te lezen tijdens de voordracht. Om het publiek 
              meer te betrekken bij het festivalgevoel was er ruim gelegenheid 
              om vragen te stellen aan de dichters en webredacteurs in de foyer. 
              Een geslaagd experiment, dat volgend jaar zeker uitgebreid zal worden.’
            Wat was voor jou persoonlijk het beste dit festival?
            ‘Dat ik zelf tijdens de lezingen ontdekkingen 
              deed, poëzie ontdekte die ik wel op papier had gelezen, maar 
              die bij de voordracht zo veel meer werd. Bovendien was er dit jaar 
              een erg goede festivalsfeer door het contact tussen dichters, webredacteuren 
              en publiek. In die enthousiaste, energieke sfeer konden we zelfs 
              al tijdens het festival plannen maken voor volgend jaar, dus dat 
              belooft wat!’
            
              Zeist, augustus 2004
            Annette van den Bosch.